רבים מהמקימים עסק חדש מאמינים כי ניהול העסק דומה לניהול העצמי או מזכיר אותו בהיבטים רבים. ציפייה נוספת המאפיינת מקימי עסקים רבים היא כי תוך זמן קצר הלקוחות יעוטו על העסק והעסק ינחל הצלחה מרובה במהרה.
במקביל, על בעל העסק להיערך נכון מבחינת אשראי כלכלי מול הבנק ובהתנהלות היומיומית. ניהול האשראי מתאר למעשה כמה היבטים של ההתנהלות העסקית – הן במישור המעשי והן מול הבנקים השונים.
היבטים שונים של ניהול אשראי
מערכת היחסים של העסק עם הבנק אינה חד משמעית ואינה פשוטה. כמו כן, היא משתלנה עם השנים ומתפתחת בהתאם להתפתחותו של העסק. ככל שעסק מצליח יותר, כך רווחי הבנק גדולים יותר. מצד שני, בנותנו אשראי לעסקים הבנק למעשה מעמיד את ההון העצמי שלו בסיכון ולכן שוטף הבנק לכסות את ההוצאות וההלוואות בביטחונות נגדיים. כמו כן, יעשה הבנק את המאמצים המקסימליים על מנת להימנע מהפסדים שונים הנגרמים בשל מתן ההלוואות.
חשיבות הבטחונות
האשראי, במקביל לניהול תזרים מזומנים בצורה בריאה, הוא זה המאפשר לבית העסק לנשום ולהתקדם באופן קבוע ללא הפרעות. האשראי הוא זה המסייע לעסק לצלוח תקופות משבר ותקופות שפל, בכוחו לאפשר ניהול תשלומים נוח הן למשלם והן למקבל התשלום והוא זה שבכוחו להציל עסק בתקופת שפל מתמשכת העלולה לאיים על קיומו.
ניהול אשראי – דווקא בתקופות השפל
כדי לקבל מימון בנקאי רצוי להיערך בהתאם. ניהול האשראי נבחן במקרה הזה יותר מאשר במקרים אחרים ובאופן רגיל. כדי להעלות את הסיכויים לקבלת המימון רצוי להזמין את נציגי הבנק על מנת להתרשם מהעסק עצמו. יש להציג את הדוחות הכספיים, את התחזיות העסקיות ולשמור על שקיפות מלאה בכל הקשור לניהול האשראי. חשוב לעדכן את הבנק בכל תרחיש או התפתחות המשפיעה על התנהלות העסק. אלו יכולים להיות תביעה משפטית, לקוחות שאינם משלמים ועוד.