ניהול סיכוני אשראי: לא לוקחים סיכון מיותר!





ניהול אשראי

ניהול אשראי

סיכון אשראי הינו אפשרות של הפסד כספי הנגרמת ממקרה בו לווה אינו פורע הלוואה שלקח. בין אם חלקה או כולה, סיכון האשראי מתייחס לכל הפסד שהוא. יכול ההפסד להיגרם בשל אי השבת סכום הקרן, הריבית או סכומי ההלוואה עצמה אולם בכל מקרה מדובר בלקיחת סיכון אשראי במקרים אלו.

מלווים המכירים את השוק מנסים להעריך את הסיכון שישנו בכל הלוואה בהתבסס על נתונים הלווה והשוק בתקופות שונות. הערכת הסיכון וניהולו מאפשרת את ההחלטה באם לאשר הלוואה ובין אם לאו.

נושא סיכוני האשראי מפתוח כיום מאוד וישנן לא מעט תוכנות מקצועיות ומתוחכמות שמטרתן ניהול וניתוח מידת הסיכון בכל הלוואה הניתנת ללקוח.

מלווים מנוסים משתמשים במודלים שונים לבחינת ודירוג לקוחות קיימים ופוטנציאליים כאשר על אלו מופעלות אסטרטגיות שונות לבחינת הסיכון. ישנן לא מעט מחלוקות באשר ללגיטימיות של ניהול סיכוני אשראי, אולם יחד עם זאת ישנן חברות שזהו תפקידן העיקרי: מתן מידע על סיכוני אשראי עבור המלווים והערכת סיכוני אשראי של הלווים.

הערכת סיכון האשראי מבוססת על כמה פרמטרים שונים וביניהם הכנסות הלווה, נכסיו, חובותיו, התנהלות כללית, התנהלות מול אשראי בעבר, חריגות מאשראי באם היו ועוד.

לעומת פרטיים, הערכת הסיכון של ארגונים כוללת גם התבססות על הסיכונים הקיימים בשוק הרלוונטי בו הארגון מבקש ההלוואה פעיל ומתקיים. הערכת הסיכון במקרה של ארגונים יכולה לכלול, לצורך הדוגמה, שוק ובו לקוחות בעל מוסר תשלומים לקוי, חברות המשלמות וגובות תשלומים בשוטף +60 ועוד.

סוגים שונים של סיכוני אשראי

ישנן שלוש רמות של סיכוני אשראי כאשר כל אחת מרמות הסיכון מתייחסת לסוגים שונים של גורמי הפסדים אפשריים. הרמה הראשונה של סיכון האשראי מתייחסת לארבעה סוגים של סיכונים: סיכונים הנובעים ממצב השוק, סיכונים בארגון, סיכונים אפשריים בשל מוצרי הארגון וסיכונים השייכים ללקוחות הארגון. במאמר הבא נסקור בקצרה כל אחד מהגורמים.

סיכוני שוק

סיכוני השוק כוללים סיכונים רגולטוריים העלולים להתרחש בשל יוזמות מדיניות, מצב המשק הלאומי, סיכונים בשווקים בהם העסק פעיל וכן סיכונים כגון סיכוני מטבע, סיכוני ריבית ועוד.

סיכוני ארגון

סיכוני הארגון כוללים הפסדים העלולים להיגרם בשל מוניטין נמוך ולהיפך. ניהול סיכוני אשראי מחשיב את מוניטין העסק כגורם מהותי המשפיע על תנאי האשראי שיינתנו לארגון. ארגון בעל מוניטין גבוה הוא ארגון שלקוחותיו ימשיכו לצרוך אצלו ולקיים את רווחיו.

סיכון בגין מוצרי הארגון

מוצרי הארגון הינם פרמטר נוסף הנבחן בעת בדיקת האפשרות למתן אשראי עסקי ללקוח. רמה זו כוללת אף היא ארבעה גורמי סיכון פנימיים, כאשר הבנק מבדיל בין גורמי סיכון המהווים מוצרים השייכים לארגון לבין שירותים שהארגון מציע.

גורמים נוספים הבאים לידי ביטוי בהיבט של סיכון בגין מוצרי הארגון הינם היות המכירה חד פעמית או מתמשכת, המגלה מידע על לקוחותיו של הארגון, איכותה מוצרים הנמכרים על ידי הארגון, שביעות רצונם של הלקוחות ועוד.

לקוחות הארגון

לגורם הסיכון מטעם לקוחות הארגון ישנה השפעה מהותית ביותר על סיכוני האשראי של הארגונים כפי שהם נבחנים על ידי הבנק. לגורם סיכוני זה ישנם חמישה היבטים אליהם הבנק מתייחס בבוחנו את לקוחות הארגון. לישות המשפטית הארגונית יש השפעה רבה לא פחות בשל אופי יחסיה עם הלקוחות שלה. בעוד שלקוח פרטי נושא באחריות על הלקוחות שאינם משלמים, חברה בע"מ אחראית לחובות עד לגובה ההון הנפרע בלבד.

גורם נוסף אליו הבנק מתייחס הינו מיקום הלקוחות של הארגון. לקוחות מחו"ל מהווים גורם סיכוני משמעותי הרבה יותר מאשר לקוחות ישראלים משום שיש פחות מידע נגיש אודות הלקוחות הרחוקים.

הבדלי שפה ומרחק יכולים להוות קושי בגבייה. הענפים בהם לקוחות הארגון פעילים נכללים בבדיקת הבנק בשל החשש לאי יכולת החזר התשלום בגין לקוחות הפעילים בשוק מפסיד.

ראו עוד בנושא אשראי:

בדיקות אשראי

ניהול אשראי תקין