קניית מט"ח באשראי ותשלומים

קניית מט"ח באשראי ותשלומים

קניית מט"ח באשראי ותשלומים





ישראלים רבים יוצאים לחו"ל למטרות כמו טיול, נופש, עבודה או לימודים. למרות שאנשים רבים מחזיקים ברשותם כרטיסי אשראי המונפקים מתשלובת בין לאומית ומאפשרים לבצע תשלומים בחו"ל, הרי שכמעט כל היוצאים לחו"ל מעוניינים להחזיק ברשותם גם סכומי כסף משתנים במזומן.

כדאי לדעת שמט"ח ניתן לרכוש כיום תוך פניה לגורמים שונים ובהם הבנקים המסחריים השונים, בנק הדואר, חלפנים מורשים ועוד. במקרים רבים, לצד רכישה של מטבע חוץ (מט"ח) במזומן ניתן גם לבצע את הרכישה באשראי ואף בתשלומים.

מט"ח בדואר ישראל

כולם יודעים שמטבע חוץ ניתן לרכוש בבנקים השונים, בין אם באמצעות תשלום במזומן ובין אם באמצעות מתן הוראה לחיוב החשבון. לכן, נרצה להתחיל דווקא בהצגת האפשרות של רכישת מט"ח באשראי דרך דואר ישראל (בנק הדואר).

לא מעט ישראלים כבר רכשו מט"ח בסניפי דואר ישראל תוך תשלום במזומן. כיום, יש לדעת, ניתן לבצע רכישה גם בדרכים אחרות כגון הטענה של כרטיס אשראי בסכום נקוב וכן באמצעות תשלום בכרטיס אשראי. נכון להיום, ניתן לבצע רכישה של מטבע חוץ בבנק הדואר בסכום של אלפיים דולר בכרטיס אשראי וניתן לרכוש גם מטבעות מקובלים אחרים כגון אירו או לירה שטרלניג (פאונד בריטי).

על פי פרסומי בנק הדואר, ניתן לחלק את סכום הרכישה עד לשלושים ושישה תשלומים, כאשר הריבית בגין הפעולה היא זו הנגבית על ידי חברות כרטיסי האשראי השונות (בעסקאות קרדיט).

שירותי המרה בכרטיס אשראי

מלבד בנק הדואר והבנקים המסחריים שמוכרים מט"ח, ניתן לבצע רכישה של מטבע חוץ גם באמצעות גופים שונים המכונים חלפים. חשוב להבין שלא מדובר בגופים לא מורשים כי אם בגופים שקיבלו את אישורו של בנק ישראל לפעול על פי חוק. חלק מאותם גופים מעניקים הנחות בעמלות ועלות הרכישה נעשית בהתאם לשער המפורסם מדי יום.

לצד אפשרות לרכישת מט"ח עבור מזומן מציעים חלק מאותם חלפנים מורשים לבצע את הרכישה בתשלומים. הדבר נעשה בעסקת תשלום בכרטיס אשראי, בהתאם לתנאים שמציע החלפן, בכפוף לאישור חברת האשראי ובהתאם לריבית הנגבית על ידה במידה ומדובר בעסקת קרדיט.

הלוואות לרכישת מט"ח

חלק גדול מהציבור מבצע רכישות מט"ח באמצעות הבנקים. הבנקים מציעים מט"ח בסוגי מטבעות שונים ובהתאם לשערים המפורסמים מדי יום. יש שערים לעסקאות של מזומן ויש שערים לעסקאות אחרות (שער העברות המחאות).

חלק מהבנקים מציעים אפשרות לרכישת מט"ח לחשבון בהוראת קבע (תשלומים שלא בכרטיס אשראי) ויש בנקים שמציעים הלוואות שקליות לצורך רכישת מט"ח. הלוואות במט"ח גם הן אפשרויות אך הן הרבה פחות נפוצות. לקוחות רבים לוקחים אשראי מיידי באינטרנט לצורך רכישת מט"ח לנסיעה לחו"ל.

משיכת מט"ח באמצעות כרטיס אשראי

מי שרוצה סכומי מט"ח לקראת נסיעה בעיקר במטבעות הנפוצים (כגון דולר או יורו) יכול לבצע משיכה של מט"ח באמצעות הכספומטים של חלק מהבנקים בארץ. לא תמיד האפשרות הזאת פתוחה לכלל הלקוחות והיא לא קיימת בכל הבנקים. כדי לברר את הפרטים המדויקים לכך יש לפנות לסניף הבנק.

משיכות ותשלומים בחו"ל

לסיום, נציין שיש כמובן אפשרות לבצע רכישות בחו"ל באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי, גם כזה שהונפק בארץ. הרכישות הן בהתאם למגבלה של הכרטיס ובהתאם למסגרת הכרטיס שנקבעה ללקוח. ניתן, כמובן, לבצע גם עסקאות של רכישה בתשלומים, באופן דומה למדי לתשלומים שנעשים בארץ. כדאי לקחת בחשבון שבחלק מהעסקאות יגבה הבנק או חברת האשראי עמלות שונות. עמלות ייגבו לרוב גם בפעולה של משיכת מט"ח מכספומט (ATM) בחו"ל וגם בעסקאות של גיהוץ לרכישה.